تبلیغات
مکه مکرمه مجموعه 50044 هتل سدره – مدیرغلامعلی برهمن

مکه مکرمه مجموعه 50044 هتل سدره – مدیرغلامعلی برهمن
خادمین امّ البنین (افتخار ما خدمت به زائرین بیت الله الحرام )
نویسندگان
نظر سنجی
به نظر شما بهترین سوغات مکه و مدینه برای حاجیان چیست





موضوع انتقال حجاج از مکه به مشاعر جهت انجام مناسک حج در ایام تشریق و سرانجام بازگرداندن زائران به مکه مکرمه برای تکمیل اعمال حرم، از جمله فعالیتهای پر اهمیت و حیاتی درجریان حج تمتع بشمار می آید. شرکتهای متعددی در عربستان زیر نظر سندیکای اتوبوس داران(نقابه السیارات) به این مهم اشتغال دارند و اتوبوسهای روبسته (مغطّی = مکیّف) و روباز (مکشوف) را تامین می نمایند. 
موضوع انتقال حجاج از مکه به مشاعر جهت انجام مناسک حج در ایام تشریق و سرانجام بازگرداندن زائران به مکه مکرمه برای تکمیل اعمال حرم، از جمله فعالیتهای پر اهمیت و حیاتی درجریان حج تمتع بشمار می آید. شرکتهای متعددی در عربستان زیر نظر سندیکای اتوبوس داران(نقابه السیارات) به این مهم اشتغال دارند و اتوبوسهای روبسته (مغطّی = مکیّف) و روباز (مکشوف) را تامین می نمایند. 

اصولاً حجاج به سه روش به مشاعر منتقل می شوند. اول – یک ردّ، (یک نوبت حرکت) دوم – ردین (‌دو نوبت حرکت ) ، سوم- ردهای متعدد روش تحویل و بکارگیری اتوبوسهای مشاعر برای جابجایی یکصد هزار حاجی ایرانی به شیوه رد واحد انجام می پذیرد که قرار است از حج 1389 تغییر یابد . 

نظام رد واحد چنین است که متجاوز از 2300 دستگاه اتوبوس برای حدود یکصدهزار زائر بر حسب ظرفیت کاروانها (بین 3 تا 6 دستگاه برای هرکاروان) در روز هفتم ذیحجه با نظارت ستاد عملیات حج تحویل مدیران کاروان شده و تا روز 12 ذیحجه در اختیار ایشان است تا مسیرهای عرفات، مشعر و منا را یکبار طی نمایند. 

در این سیستم برای هر اتوبوس یک بلیت (تذکره) به ارزش 360 ریال سعودی حاوی 4 برگ خاص هر مسیر در نظر گرفته شده که نام شرکت، شماره اتوبوس، ظرفیت و نام راننده درهر کدام آنها درج شده است. 

این بلیت ها روز 6 ذیحجه از طریق ستادهای مناطق مکه بین کاروانها توزیع گردیده و روز هفتم ذیحجه مدیران باتفاق خدمه با در دست داشتن بلیت طبق نوبت بندی به موسسه مراجعه و پس از تعیین مرشد با یک وسیله نقلیه به محل پارکینگ رفته و اتوبوسهای مربوطه را دریافت و در حوالی ساختمان محل استقرار در مکه متوقف و راننده را در کاروان جای می دهند. نهایتاً هم پس از اتمام خدمات زمانی که به مکه مراجعت کردند ، بلیت های استفاده شده توسط مدیر مهر و امضاء شده و به راننده باز پس داده می شود . مدیر همچنین در صورت خرابی اتوبوس نسبت به رفع مشکل با هماهنگی ستاد مکه اقدام می نمایند. درهمه ی این دوره راننده موظف است که در اختیار و دسترس مدیر کاروان باشد 

اصولاً نظام حرکت از مکه با مشاعر و بازگشت به مکه در مورد اکثر کشورها به صورت «ردین» می باشد . یعنی اتوبوس ها در اختیار مدیر کاروان قرار ندارد بلکه در اختیار موسسات است . به این معنی که اتوبوس های محدود تری تقریباً دو بار در جابجایی نفرات به مشاعر شرکت دارند و به ازای هر صندلی 180 ریال سعودی پرداخت می شود.اما در مورد ایران عمدتاً به دلیل لزوم بهره گیری از اتوبوس های مکشوف نظام «رد واحد» به اجرا در می آید و اتوبوس، هر مسیر را یک بار طی می نماید. 

نگاهی به مفهوم نقل ترددی مشاعر مقدس 

تعریف : یکی از انواع نظام های حمل و نقل زائران بین مکه و مشاعر " نظام ترددی " نام دارد.مراد از واژه نقل ترددی آن است که تعدادی اتوبوس طی چندین نوبت بصورت چرخشی اقدام به رفت و برگشت جهت جا به جائی حجاج بین مکه مکرمه و مشاعر مقدس نموده و زائران را با استفاده از مسیرهای تقریباً اختصاصی و دو طرفه از مقابل ایستگاه های مشخص و شماره گذاری شده سوار و به نقطه بعدی منتقل می نمایند.در این نظام، تعداد رفت و برگشت اتوبوس ها در مسیرهای مکه، عرفات، مزدلفه و منا یکسان نیست، بطوریکه یک اتوبوس در فواصل بین مکه و عرفات سه بار، عرفات به مزدلفه 5 تا 7 بار، مزدلفه به منا 7 بار و بالاخره منا به مکه 3 بار حرکت می کند.بدین ترتیب از امکانات موجود مثل جاده، اتوبوس و راننده و .... بیشترین استفاده بعمل خواهد آمد. 

تاریخچه و تشریح اجمالی 

این طرح از سال 2003 با حجاج کشور ترکیه و اروپا و آمریکا آغاز شده و در مرحله بعدی حجاج جنوب شرق آسیا را تحت پوشش گرفته و هم اینک در مرحله سوم قرار است طرح ترددی از حج 1389/1431 در مورد جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی غیر عرب به اجرا درآید. 

فاز چهارم به کشورهای عربی و جنوب آسیا اختصاص دارد و بالاخره فاز پنجم شامل حجاج داخل عربستان خواهد بود.در این صورت برای مثال به جای 2300 دستگاه که قبلاً برای انتقال یکصد هزار حاجی ایرانی در اختیار مدیر کاروان قرار داشت و هر یک از مسیرهای فوق الذکر را یک بار طی می کرد، تقریباً 700 دستگاه بکارگیری خواهد شد با این تفاوت که اتوبوس ها با سرعت بیشتری اقدام به مسافر گیری و پیاده کردن زائران می نمایند. بنابراین لازم است زائران دسته بندی، آماده سازی و توجیه شوند تا از بروز معطلی در مسیر تحقق طرح جلوگیری گردد.در این ارتباط خصوصاً تقسیم بندی و نوبت بندی زائران و کاروان های مستقر در ساختمان های مکه جهت انتقال به عرفات از مهمترین نکات اجرایی طرح محسوب می گردد.طبیعی است در عربستان ارگان هایی نظیر وزارت حج مؤسسه مطوفین، سندیکای اتوبوس داران (نقابه)، شرکت های حمل و نقل، پلیس، راهنمایی و رانندگی، آتش نشانی، امارت مکه، وزارت راه، شهرداری مکه و .... درگیر این برنامه خواهند بود. 

اهم وظایف بعثه ها: 

ستاد حج ایران وظیفه دارد موارد ذیل را دقیقاً دنبال نماید: 
1- اطلاع رسانی در مورد نحوه اجرای برنامه ها با هماهنگی طرف های سعودی 
2- تهیه جدول زمانی جهت خروج کاروان ها و عزیمت گروه ها در مسیرهای مکه و مشاعر 
3- توصیه به نظم و وقت شناسی و حرکت بموقع و عدم حضور زائران در مسیر اتوبوس ها 
4- همکاری و تعامل کامل با مؤسسه مطوفین 
5- تعیین صندلی هر فرد و قرعه کشی و یا اعمال هر ترتیب دیگری برای سوار کردن مردم 
6- دعوت مردم به حفظ آرامش 
به قول سعودی ها تعاون و تنسیق بین بعثه ها و مؤسسات طوافه از لوازم مهم اجرای صحیح طرح بشمار می آید. 

مزیت های طرح ترددی: 

مزایای متعددی برای این طرح می توان برشمرد، از جمله: 
1- کاهش تعداد اتوبوسها در خطوط مشاعر و در نتیجه افزایش تردد و کاستن از حجم ترافیک های طولانی 
2- منتفی شدن مسأله پارکینگ در عرفات و مزدلفه بعلت حداقل توقف و حداکثر تحرک اتوبوس ها 
3- کاهش مدت زمان انتقال بین مسیرها و کوتاه شدن زمان جا به جائی 
4- خسته نشدن زائران که در اثر توقف های طولانی در شرایط ازدحام و ترافیک وسایل نقلیه پیش می آمد. 
5- استفاده بهتر از فضاهای موجود و امکان اختصاص مکان های جدید جهت استقرار مردم در قلمروی مشاعر مقدس 
6- حتی المقدور جداسازی مسیر پیاده از سواره رو 
7- چند برابر شدن امکان استفاده از صندلی جهت جا به جائی حجاج 
8- عدم وابستگی حاجی و مدیر کاروان به یک اتوبوس خاص که قبلاً موجب حذف انرژی فراوان جهت مراقبت شدید مدیر از راننده و اتوبوس می گردید. 
9- کاهش امکان فرار و کم کاری رانندگان اتوبوس ها 
10-کاهش آلودگی محیطی 
11-رفع مشکلات غذا رسانی و تردد خودروهای امدادرسان و باز بودن مسیرها برای حالات اضطراری 

جزئیات بیشتر طرح: 

1- مرحله اول- از مقابل ساختمان های مکه از ساعت 15 روز 8 ذیحجه آغاز شده و زائران با اتوبوس های مکشوف و مکیف که در هر یک از آنها یک مرشد حضور دارد تا ساعت 1 بامداد روز نهم وارد عرفات می شوند.هر 4 تا 5 هزار نفر زائران تحت پوشش خدماتی یک مکتب قرار دارند که از 3 درب جهت سوار و پیاده شدن استفاده می نمایند.بحث بیماران بد حال و کاروان جانبازان و حجاج فرادا و رساندن غذا و مایحتاج زائران هم روش خاصی دارد که در جای خود شرح داده خواهد شد. 

2- مرحله دوم- مرحله انتقال از عرفات به مزدلفه ساعت 17:45 روز نهم ذیحجه آغاز شده و تا 1 بامداد به طول می انجامد. این تردد برای 40 تا 50% حجاج ایرانی پیش بینی شده زیرا بقیه آنان بعنوان وقوف اضطراری با اتوبوس های مکیف حرکت کرده اند که یکسره وفقط با توقف کوتاهی در مزدلفه بدون پیاده شدن از منطقه عبور می کنند و وارد سرزمین منا می شوند. 

3- مرحله سوم- مربوط به عملیات انتقال از مزدلفه به منا می باشد که از ساعت 6:30 صبح تا 8:30 صبح روز دهم ذیحجه طول می کشد.این مرحله شامل 40 تا 50% حجاج است که از اتوبوس های مکشوف استفاده می کنند. هر چند امکان پیاده رفتن به منا هم باید میسر باشد. 

4- مرحله چهارم- منظور مسیر منا به مکه می باشد که از 12 ظهر تا 16 روز 12 ذیحجه با اتوبوس های مکیف به ساختمان های مکه منتقل خواهند شد. البته تصور می رود حرکت اتوبوس در این مسیر بعلت ازدحام آن روز بیش از یک بار مقدور نباشد. 

ضرورت توافق با عربستان: 
به منظور اجرای صحیح روند یاد شده، لازم است روی نکات زیر بین سازمان حج و زیارت و دستگاه های ذیربط عربستان اتفاق نظر صورت گیرد: 
1- تعیین تعداد مکاتب و ظرفیت قطعات زمینی عرفات و مزدلفه و منا 
2- شماره گذاری، محصور کردن محیط و آماده سازی سرزمین 
3- تعداد اتوبوس های مکشوف مورد نیاز ایران 
4- تبیین وظایف مرشدین و چگونگی استقرار آنها در اتوبوس ها و همکاری با عوامل ایرانی 
5- برگزاری جلسات توجیهی و آموزش طرفین 
6- اجرای کارگاه های آموزشی در ایران و عربستان برای کاروان ها و ستادی ها 
7- تعیین سازمان کار خاص پیاده سازی نقل ترددی در مؤسسه مطوفین و ستاد حج ایران 
8- تبادل اطلاعات مربوطه به تعداد کاروان ها و طیف پراکندگی آنها در مکه 
9- تقسیم کاروان ها بین مکاتب 
10-تهیه جدول زمان بندی مورد تفاهم با سعودی جهت انتقال در هر مسیر 
11-تشکیل جلسات هماهنگی جهت کنترل دقیق برنامه های تنظیمی 

تاریخچه حمل و نقل ترددی: 

طرح ترددی از سال 1425 (هـ‌ق) پی‌ریزی شده و برای پیاده‌سازی کامل آن 5 مرحله پیش‌بینی شده است:‌ 

مرحله‌ اول- حجاج ترکیه و مسلمانان اروپا، آمریکا و استرالیا 
مرحله دوم- حجاج کشورهای جنوب شرق آسیا 
مرحله سوم- حجاج ایران و کشورهای آفریقایی غیر عرب 
مرحله چهارم- حجاج کشورهای عربی و جنوب آسیا 
مرحله پنجم- حجاج داخل عربستان تاکنون مراحل اول و دوم اجرا شده و اجرای مرحلة سوم نیز برای سال 1429 برنامه‌ریزی شده است .


[ دوشنبه 28 مرداد 1392 ] [ 12:58 ق.ظ ] [ غلامعلی برهمن ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


مکه مکرمه مجموعه 50044 هتل سدره
مدیرغلامعلی برهمن

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
src="http://fatemi.persiangig.com/mehr/doayefaraj.swf" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash" name="obj1" width="770" height="51" quality="High" scale="ExactFit"> .